Een goede vraag die vaak gesteld wordt door bedrijven die willen scoren met hun site in de SERP (zoekresultaten van Google) is of zij moeten inzetten op linkbuilding, en wat linkbuilding precies is. Dit is een vraag die zeker van waarde is, omdat er nogal wat onduidelijkheid bestaat over de waarde van linkbuilden. Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen, er wordt nogal eens beweed dat linkbuildig dood zou zijn. Echter kan ik je ervan verzekeren dat dit zeker niet het geval is. Linkbuilidng is nog steeds alive and kicking, zeker in 2018. Wat er echter wel veranderd is, is de manier waarop je moet linkbuilden voor optimale resultaten voor jouw site en daarmee het succes van je online activiteiten. Intern en extern linkbuildenLaten we eerst even kijken naar de verschillende soorten linkbuilding die er zijn. Zo is het allereerst van belang dat we een onderscheid maken tussen intern linkbuilden en extern linkbuilden. Intern linkbuilden is het plaatsen van links binnen eenzelfde site. Bijvoorbeeld als ik een link plaats van een landingpage naar een andere gerelateerde landing page kun je dit zien als een vorm van intern linkbuilden. Extern linkbuilden is een moeilijke taakExtern linkbuilden vindt plaats wanneer er links van andere domeinen naar jouw site toekomen. Dit wordt gezien als een goed teken, waarom zou iemand immers een link plaatsen naar jouw site? Dan moet het wel interessante en waardevolle content bevatten. Wanneer het op online marketing aankomt denken veel marketeers dat alleen extern linkbuilden van belang is, echter is dit een grote misvatting. Net zo belangrijk is het opzetten van een goed intern linkprofiel. Extern linkbuilden is een taak die niet vrij eenvoudig is voor mensen zonder de juiste kennis. Veel bedrijven kiezen voor linkbuilden uitbesteden om toch een goed linkprofiel op te zetten.
Let hier dus ook op en informeer desnoods je team hiervan, zodat jij het optimale gaat halen uit je campagnes.
|