Source Promo
Image default
Electronica en Computers

Een korte historie van E-sports

In slechts een paar decennia zijn E-sports uitgegroeid van kleine wedstrijdjes in oude arcadehallen naar enorme evenementen met duizenden mensen aan publiek, sponsoren, trainingslocaties en miljoenen aan prijzengeld. Met name in Azië en de Verenigde Staten zijn E-sports mateloos populair maar ook in Europa treken de sporten steeds meer bekijks.

Maar hoe is het mogelijk dat een activiteit die nog niet zo lang geleden was voorbehouden aan liefhebbers en kinderen, tegenwoordig is ontploft tot één van snelst groeiende branches ter wereld?

Het allereerste begin…

Het begon allemaal in 1958 toen een natuurkundige in Brookhaven National Laboratory een spelletje uitvond dat hij creatief genoeg ‘Tennis for 2’ noemde. Een aantal jaar daarna, in 1972 kwam het beroemde spel Pong uit. Een even eenvoudig tennisspelletje dat mateloos populair werd in arcadehallen in de Verenigde Staten en Japan. Dat kwam omdat Pong werd uitgebracht op de Atari game console. En zo ontstonden de eerste plekken waar mensen, vooral jongeren, samen kwamen en samen konden spelen.

LAN parties

Jaren later, in de jaren ’90, werd een andere manier van samen gamen ontzettend populair. Local Area Network parties, of LAN-parties. Iedere deelnemer neemt zijn eigen pc mee naar een gezamenlijke locatie, en daar worden games als FIFA, Starcraft, Left4Dead, WOW, Counter-strike en veel meer. LAN-parties begonnen klein, meestal bij iemand thuis, maar konden uitgroeien tot enorme evenementen met duizenden deelnemers.

LAN-parties hebben hun eigen cultuur. Slapen doe je thuis maar en zelfs bij kleinschalige parties waren er prijzen te winnen. Van een voetbal sleutelhanger bij een potje FIFA met vrienden, tot behoorlijke geldsommen bij grote Starcraft toernooien.

Moderne E-sports

LAN-parties worden nog steeds gehouden maar sinds de komst van online gaming is de populariteit ervan wel afgenomen. Datzelfde kan echter niet van E-sports gezegd worden. Deze branche heeft de afgelopen jaren een enorme professionaliseringsslag gemaakt. Er worden zelfs speciale stadions gebouwd om E-sport wedstrijden te faciliteren. Er gaan miljarden om in de sport, die zich vooral richt op Real Time Strategy, First Person Shooters, Fight games en Multi Online Battle Arena’s (MOBA). Als topgamer kun je tegenwoordig zomaar miljonair worden wanneer je wint. Hoe goed ben jij?