Ben jij op zoek naar manieren om hoger in Google te komen, om zoveel mogelijk uit jouw bedrijf en jouw website te halen? Je komt helaas niet zomaar aan een goede positie in de meest populaire zoekmachine ter wereld. Dus hoe doe je dat, bovenaan komen staan in Google? Daar zijn eigenlijk twee manieren voor: zoekmachine optimalisatie (SEO) en adverteren in Google (SEA). Hieronder wordt SEO uitgelegd.
SEODit staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachine optimalisatie. Wil je hoger in Google komen te staan, dan moet je dus gaan beginnen met SEO optimalisatie. Dit zorgt ervoor dat je hoger in de organische (gratis) zoekresultaten komt te staan. Onder SEO vallen alle manieren die ervoor kunnen zorgen dat de organische vindbaarheid van jouw website wordt verbeterd. Door SEO in te zetten optimaliseer je jouw website op verschillende vlakken, waardoor je hoger scoort met bepaalde zoektermen die voor jou belangrijk zijn. Op deze manier krijg je vanzelf meer bezoekers op jouw website. En meer bezoekers is natuurlijk meer omzet.
Optimaliseer je websiteOm hoger in Google te komen zal je jouw website dus moeten gaan optimaliseren. Maar hoe pak je dat aan? Dit kun je doen aan de hand van de drie belangrijkste pijlers van SEO: content, techniek en autoriteit. Maar voor je dat doet, moet je eerst bepalen op welke zoekwoorden je graag wilt dat je website gevonden wordt. Dit doe je aan de hand van een zoekwoordenonderzoek. Als je eenmaal de juiste zoekwoorden hebt gekozen, is het tijd om je website qua content te gaan optimaliseren op deze zoekwoorden. Om hoger in Google te komen moet jouw website zo relevant en kwalitatief mogelijk zijn, zowel voor Google als voor jouw bezoekers. Begin altijd met het optimaliseren van de teksten op jouw website; de al eerder genoemde SEO optimalisatie. Een goede SEO-tekst is kwalitatief en relevant, bevat de juiste zoekwoorden, bevat deze zoekwoorden op de juiste plekken in de tekst, is uniek geschreven en is goed leesbaar.
Autoriteit van je websiteOm hoger in Google te komen is het tot slot belangrijk om te werken aan de autoriteit van jouw website. Hoe betrouwbaarder Google jouw website vindt, hoe groter de kans dat je bovenaan komt te staan. De autoriteit van jouw website wordt voor een groot deel bepaald door de backlinks die er naartoe verwijzen. Daarom is het slim om actief aan de slag te gaan met het vergaren van backlinks. Dit noem je linkbuilding. Bij linkbuilding is het belangrijk om op zoek te gaan naar linkplaatsingen op websites die relevant zijn aan jouw eigen website. Ook is het van belang dat je links weet te verkrijgen op websites die zelf ook een hoge autoriteit hebben. Dit draagt allemaal bij aan een natuurlijk backlinkprofiel. Linkbuilding kan lastig zijn om mee te beginnen, maar gelukkig zijn er veel bureaus en professionals die je daarin goed op weg kunnen helpen als het jouzelf niet lukt. Zij kunnen jou eventueel ook helpen met de SEO optimalisatie. Dan heb je in een mum van tijd een dijk van een website en scoor je nog beter in Google. |
