Ketogeen dieet volgen met een voedingsschema

Ketogeen dieet volgen met een voedingsschema

 

Wat houdt een ketodieet in

Een ketogeen dieet is een streng dieet dat bestaat uit een minimale koolhydraat- en een verhoogde vetinname. Het wordt gebruikt als een interventie om hardnekkige epilepsie bij kinderen onder controle te krijgen. Een ketogeen dieet bootst de reactie van het lichaam op honger na door gebruik te maken van vet als primaire energiebron bij het ontbreken van een directe koolhydraatbron in de voeding. In een normale stofwisseling zet het lichaam koolhydraten om in glucose, de snelste energiebron voor het lichaam en in de meeste gevallen ook de enige energiebron voor de hersenen.

 

 

Ketogeen dieet en sporten

Het is belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren. Je lichaam zal zeker tijd nodig hebben om zich aan te passen aan een dieet zoals het ketogeen dieet. Ga dus niet in de sportschool over op korte harde work-outs. Je moet je lichaam niet direct dwingen tot het uiterste als je een ketogeen dieet volgt. Pas je work-outs aan naar wat goed voor je voelt. Keto is een dieet, en van diëten neemt je spiermassa ook af. Maar dit is niet aanzienlijk hoger dan bij elk ander dieet. Je spieren zijn gewend te functioneren op koolhydraten, ze zullen dus wat platter lijken. Focus je op het zoveel mogelijk behouden van je spiermassa.

 

Tips bij een ketogeen dieet

–        Vermijd lege koolhydraten

Reken je niet rijk met de totale hoeveelheid koolhydraten die je op een dag inneemt, maar onderzoek wat die koolhydraten je opleveren. Komen de meeste koolhydraten uit fruit, dat verder rijk is aan vezels en ziekte bestrijdende antioxidanten? Geweldig. Krijg je ze binnen in de vorm van toegevoegde suikers. Dan weet je wat je te doen staat.

 

–        Vrees vet niet

Het ketogeen dieet staat recht tegenover de low-fat-trend uit de jaren 90. Volgens de meeste onderzoeken kun je voor je algehele gezondheid het beste een dieet aanhouden dat ergens tussen deze 2 extremen in zit. Maak het jezelf gemakkelijk: eet wekelijks 2 keer vette vis en kook met gevarieerde vetten.

 

–        Ga voor groen

Bladgroenten zijn rijk aan voedingsstoffen. Eet er net zo veel van als keto-fans. Leef je uit met boerenkool, spinazie, paksoi, snijbiet en/of rucola.

 

 

https://makkelijkafvallen.nl/keto-recepten/