Tijdens de spits is het altijd erg druk op de weg en Nederland en wekelijks gebeuren er ongelukken met soms dodelijke gevolgen. Voor een gedeelte hebben deze ongelukken te maken met de dode hoeken van een auto of vrachtwagen. De dode hoek is een ruimte die je niet kan zien met je spiegels. De dode hoek zijn bij een auto de ruimtes als je over je schouder kijkt. Dit geld voor beide kanten van de auto. Als je deze hoek niet goed checkt bij het uitvoeren van een manoeuvre kan er een zwaar ongeluk ontstaan. De dode hoeken van vrachtwagens zijn nog groter en die moeten extra goed uitkijken bij het uitvoeren van een manoeuvre. Het is dan ook niet heel gek dat veel ongelukken met vrachtwagens gebeuren, want de dode hoeken van een dergelijk voertuig is erg groot. Tegen dode hoeken valt eigenlijk erg weinig te doen, want een voertuig heeft er over het algemeen 4. Het eerste dode hoekpunt is voor je auto en dan hebben we het eigenlijk over het gebied laag voor je bumper. In principe kan hier weinig gebeuren, behalve dat je een dier aan kan rijden en als je een hoge auto hebt kan je kleine kinderen niet zien. Maar over het algemeen zie je het meeste wat voor je gebeurt. Het tweede punt is achter je auto en is een punt die je niet goed kan zien met je achteruitrij spiegel. En zoals gezegd de twee dode hoekpunten over je schouder naast de auto. Hier gebeuren de meeste ongelukken mee. Dit probleem wordt vaak opgelost met extra spiegels, maar dat werkt toch niet altijd even goed. Een achteruitrijcamera of trailercamera is ander goed alternatief. Je dode hoekpunten zijn dan een stuk beter te zien en met een trailer kan je ook alles goed zien. |
http://www.vanzwitserland.nl |