Wat is de slow fashion beweging?

Sommigen noemen het “de slow fashion beweging”, sommigen noemen het “een mode revolutie”, weer anderen (de tegenstanders) geloven dat slow fashion niets meer is dan een voorbijgaande trend.

Dus, wat is het?

Fundamenteel is slow fashion een ideologie.

Het propageert een aantal principes die erop gericht zijn om de manier waarop we met mode omgaan op meerdere niveaus te verbeteren om zo een evenwichtige en duurzame industrie met een gezonde productlevenscyclus te creëren.

Specifiek, slow fashion heeft als doel om onze aanpak te transformeren:

  • Modecreatie ” door het bevorderen van originaliteit, diversiteit en doordachtheid
  • Modeproductie ” door gebruik te maken van ambachtslieden en duurzame kleding
  • Modedistributie ” door lokale markten te bedienen en gebruik te maken van slanke toeleveringsketens
  • Modeconsumptie ” door het vrijgeven van duurzame producten en het bevorderen van bewust consumentisme
  • Mode einde leven en verwijdering ” door gebruik te maken van een hoog percentage van natuurlijke, composteerbare vezels
  • Oorspronkelijk verwees het idee van de langzame mode naar de noodzaak om “de mode te vertragen” en de traditionele waarden te herstellen.

Vandaag de dag, ondanks de groeiende populariteit en het toevoegen van nieuwe doelstellingen aan de agenda, gaat het bij slow fashion nog steeds vooral om het uitbrengen van 2 tot 3 collecties van hoge kwaliteit per jaar (het vasthouden aan het traditionele fashion release schema).

Het doel van de langzame mode is het produceren van hoogwaardige eerlijke kleding (producten met een hoge intrinsieke waarde), tegen een eerlijke prijs. Merk op dat de term “kosten” hier beide betekenissen omvat: de werkelijke prijs van het product en de milieu- en sociaaleconomische kosten.