Leadgeneratie is voor veel bedrijven in Vlaanderen een onnodige zorg…

Leadgeneratie is voor veel bedrijven in Vlaanderen een achilleshiel… Ze komen in de knoei waar het gaat om het online genereren, want dat is steeds meer wat nodig is. Niet alleen informeren maar ook het binnenkrijgen van serieuze klanten. Veel kijken en niet kopen kun je doen in het marktjes in Zuid-Europese landen, maar als bedrijf met een deftige website zou je meer willen. Vaak is het voor met name traditionele bedrijven datgene waardoor zij op de lange duur kapot gaan als zij niet mee innoveren. Wat betreft het genereren van nieuwe klanten of leads ben je aangewezen op minder traditionele wijzen. In de retailwereld proberen de grote merken hun afnemers met een retailnetwerk te beschermen door de online wereld (pure players) af te schudden. Dit doen zij door exclusieve distributiecontracten op te stellen. Hierin worden extreme voorwaarden gesteld die geen enkele retailer online kan waarmaken, namelijk dat je een fysieke winkel moet hebben om het merk te mogen verkopen. Prijsafspraken worden er niet hard gemaakt, omdat dit een vorm van kartelvorming is.

Grote merken kunnen ook stellen dat je kennis in huis moet hebben. De fysieke winkels kunnen met het hebben van voorraad alsnog hun prijzen hoog houden. De online winkels hebben slechts weinig of geen voorraad en kunnen als zodanig nooit zo snel leveren. Dus daar zou een stuk extra marge voor de fysieke winkels kunnen zijn.

Maar verkoop je diensten en producten, maar lukt het niet om zelf goede posities in het internet te krijgen, dan is het zo dat je leads moet gaan kopen. Alleen de ene leadprovider is de andere niet. Bedrijven als Bobex of Companeo zullen de leads ook verkopen aan de concurrentie en dan heb je de leads nog niet exclusief. Daarbij komt dat zij met een hele reeks online vragen proberen de juiste klant te selecteren. In de praktijk werkt dit niet, omdat degene die op zoek is naar een product of dienst geen behoefte heeft om hele vragenlijsten af te werken. Een slimme leadprovider die extreem groeit, maar alleen exclusief werkt voor klanten in een vooraf bepaalde regio of branche is Virgoleads. Dit bedrijf is opgericht door twee zeer ervaren ‘verkoopdieren’ die helaas hebben moeten ondergaan wat het is om waardeloze leads te krijgen. Het echte geheim van hun succes zit in de menselijke controle van een geïnteresseerde waarbij een aantal cruciale vragen worden gesteld per telefoon. Is de lead vaag of onduidelijk, dan wordt deze lead niet gemeld aan bij de klant als een mogelijke prospect. Het bedrijf Virgoleads kan redelijk arrogant overkomen, omdat men niet voor elke organisatie wenst te werken.

Meer informatie: www.virgoleads.be