Effectieve websites ontwerpen voor leadgeneratie en Kundenakquise

Een website maken is één; zorgen dat mensen deze ook bezoeken is iets anders. Maar de webgebruikers van nu vertrekken snel als de site hun niet voldoet. Dus alle moeite voor niets om leads te kunnen genereren via leadgeneratie of in Duitsland via Kundenakquise. Willen bedrijven bezoekers trekken, dan moeten ze actief promotie voeren voor hun website in gedrukte en radio- en televisiereclame, en via reclame en koppelingen op andere sites. Ze moeten genoeg waarde en enthousiasme creëren zodat consumenten naar de site komen, er een tijdje blijven en terugkomen. Dit betekent dat bedrijven hun site voortdurend moeten bijwerken om deze actueel, fris en spannend te houden.

Kundenakquise en hoog ranken

Voor sommige soorten producten is het gemakkelijk om bezoekers te trekken. Consumenten die een nieuwe auto, computer of financiële diensten willen kopen, staan open voor informatie en marketinginitiatieven van aanbieders. Voor aanbieders van producten die minder betrokkenheid vereisen, is het een grotere uitdaging om bezoekers te trekken. Een veteraan merkt op: ‘Als je een computer zoekt en een banner krijgt met de tekst: “We hebben de twaalf beste computers die je kunt kopen op een rij gezet”, zul je op die banner klikken. Maar wat voor banner zou voor een consument aanleiding zijn om dentalfloss.com te bezoeken?” Dit doen ze wel op een website van Smell-Well.net. Voor producten waarvoor weinig belangstelling is, moet het bedrijf een bedrijfswebsite creëren om klantvragen te beantwoorden en goodwill op te bouwen. De website is dan een aanvulling op de verkoopinspanning via andere marketingkanalen. Een belangrijke uitdaging is: een website ontwerpen die op het eerste gezicht aantrekkelijk en interessant genoeg is om aan te zetten tot herhaald bezoek. De tekstgerichte websites van het eerste uur zijn de laatste jaren grotendeels vervangen door grafisch geavanceerde websites die tekst, geluid en animatie bieden. Als elektronische aanbieders nieuwe bezoekers willen trekken en willen zorgen dat ze terugkomen, moeten ze aandacht schenken aan zeven belangrijke factoren van effectief websiteontwerp. We zetten ze op een rijtje

1. Inhoudelijk materiaal (content): tekst, beeld, geluid en video op de website.
2. Gemeenschap (community): de manieren waarop de site communicatie tussen gebruikers mogelijk maakt.
3. Maatwerk (customisation): de mate waarin de site is toegesneden op verschillende gebruikers of waarin de gebruikers de site kunnen personaliseren.
4. Communicatie: manieren waarop de site communicatie van site naar gebruiker, van gebruiker naar site of in twee richtingen mogelijk maakt.
5. Verbinding (connection): de mate waarin de site is verbonden met andere sites.
6. Handel (commerce): in hoeverre de site commerciële transacties mogelijk maakt.

Kundenakquise website moet aantrekkelijk zijn

Op zijn minst moet een website gemakkelijk te gebruiken en fysiek aantrekkelijk zijn. De vakterm hiervoor is Usability. Daarnaast moet een website ook interessant, nuttig en stimulerend zijn. Uiteindelijk bepaalt de waarde van het inhoudelijk materiaal de aantrekkelijkheid voor de bezoekers, waardoor ze langer blijven en terugkomen voor meer. Effectieve websites bevatten nuttige informatie in meerdere lagen, interactieve instrumenten die kopers helpen interessante producten te zoeken en te evalueren, links naar andere verwante sites, veranderende promotieaanbiedingen en amusementsfuncties die op relevante‚ wijze de aantrekkelijkheid vergroten.